Workshop-paletten er klar og fuld af farver

posted in: Seminarer | 0

Lørdag formiddag på årsmødet er der to timers workshops, hvor ungdomsrådene kan blive endnu bedre til det, rødderne gør bedst. Man kan vælge workshops inden for KAMPGEJST, VIRALE KAMPAGNER, PRESSE OG DET KØLIGE OVERBLIK. Læs mere nedenfor

Sekretariatet har forberedt nogle sjove og motiverende workshops, som udfolder sig lørdag den 4. maj fra 11 – 13. Læs herunder, hvad du kan blive bedre til og udfordres i.

Kampgejst – hvordan motiverer vi folk?

v. Alexandet Momtaz, IT-konsulent og kursusleder, NAU

Hvad gør vi ude i ungdomsrådene, når vi har den fede idé til et arrangement, og det skal afholdes? Hvordan får vi en masse unge med til vores arrangementer? Og hvad gør vi i ungdomsrådene, når folk ikke møder op til vores møder?

Det vil denne workshop give jer svar på. Når I har været med her, så kan I få alle unge med på et Harlem Shake.

Vi skal på workshoppen gennemgå konceptet Gamification, og hvordan det gør jeres arbejde ude i ungdomsrådene meget sjovere at være med i.

Vi skal kigge på, hvad der får unge motiveret og engageret, og hvordan vi omsætter det til, at de så også møder op og deltager i jeres arrangementer.

Det her handler om, at vi skal gøre ungdomsrådsarbejdet til en leg. Vi skal se på hvordan vi opnår flow-tilstanden, hvor man bliver tilpas stimuleret så man er fuldstændig nærværende og bare vil have mere.

I sidste ende så handler det også om jeres karisma, man siger at en god og karismatisk statsleder kan tale et økonomisk opsving i gang. På samme måde kan I også tale jeres arrangementer op.

Virale kampagner – hvordan bliver vi set?

v. Torben Vinter, Ungdomsrådskonsulent, NAU

En af de største udfordringer, vi møder blandt vores ungdomsråd, er, hvordan man får rådets sager til at blive set og hørt.

Det kræver både teknisk snilde, mod, held og kreativitet at komme ud over rampen. Men har man en sag, man virkelig brænder for; ja, så skal det nok lykkes!

På virale kampagner-workshoppen vil vi gennemgå de cowboy-tricks, man kan bruge, når man skal lave en god kampagne – og det behøver ikke koste en større amerikansk farm.

Vi skal bruge vores smartphones, og vi skal se youtube videoer. Vi skal tegne plots, og vi skal filme dem. Vi skal grine, og vi skal væmmes.

Dét, det handler om på virale kampagner-workshoppen, er at sælge vores budskab. Derfor skal du ikke være bange for at kaste dine idéer ud i rummet, og vise dig selv frem som den show-star du har i maven.

Derfor vil i, når i går fra virale kampagner-workshoppen, være top-tunede til at reklamere for jeres arrangementer i ungdomsrådene, og vil aldrig lave en dårlig plakat igen.

Tryk på – Hvordan kommer vi i pressen?

OBS: Medbring bærbar computer

v. Mathias Sommer, Kommunikationskonsulent, NAU

Mangler der noget i din hverdag? Er der noget, din kommune burde gøre eller burde have? Og som du gerne vil lave om på?

Vælger du ”tryk på”, vælger du også at komme i lokalavisen. Det er min klare ambition, at alle, der vælger denne workshop, kommer i avisen med en mening.

På workshoppen sætter vi os først sammen og taler om ideer til læserbreve; dernæst udveksler vi erfaringer og klæder hinanden godt på med bunker af argumenter, som skal bruges i workshoppens anden fase: skrivefasen, hvor alle workshop-deltagere skal forfatte et læserbrev. Undervejs vil jeg sparre og hjælpe, så vi undgår fejl og opnår et flydende sprog.

Overblik – Hvordan får vi det hele til at ske?

v. Maj Jensen Christensen, Sekretariatsleder, NAU

OBS: Du behøver ikke være formand i et ungdomsråd for at hoppe med på denne workshop, men hvis du allerede tager eller gerne vil tage et større ansvar i ungdomsrådet projekter og kampagner, så er det her stedet at være.

I har idéen, I har fået pengene, de unge står i kø for at være med, men hvem har overblikket?

På denne workshop kommer vi omkring alt det, der skal være styr på bag kulisserne for at projektet eller kampagnen bliver en succes.

Vi kommer til at snakke om de praktiske ting: Hvor meget er der egentlig at holde styr på, når man fx planlægger en langsigtet indsats frem mod kommunalvalget?

Men også de lidt sværere ting: Hvordan sørger man for, at folk udfører de opgaver, de tager på sig? Hvordan holder man entusiasmen oppe i et projekt, der varer lang tid? Hvordan tackler man de konflikter, der kan opstå?

Workshoppen vil tage udgangspunkt i erfaringer fra jeres ungdomsråd, så vi kan lære af hinanden og binde alle de kloge tanker op på praktiske eksempler.