Thorkild ny mand i NAU

Hils på Thorkild Kristiansen. Han er nyansat projektmedarbejder, der skal hjælpe med at trimme landets dygtige ungdomsråd op til kommunalvalget, samtidig bliver der en mindre omrokering på sekretariatet, da økonomimedarbejder Luna Naja Rosendal tager orlov.

I foråret fik Netværket af Ungdomsråd en engangsydelse på 85 tusinde kroner til at føre et projekt ud i livet, projektet sjovere.nu. Det var DUF, der stod bag midlerne, som blev møntet på blandt andet ansættelsen af projektmedarbejder til at rejse landet rundt og motivere de mange ungdomsråd omkring.

Thorkild Kristiansen på een af sine mange rejser.

Skæbnen ville, at NAU på cirka samme tidspunkt var i færd med ansættelsessamtaler til hvervet som økonomikonsulent, hvor vi første gang blev introduceret til den superskarpe, hurtigttalende og sympatiske unge mand, Thorkild. Derfor var der ikke megen tvivl, da NAU fik posen med penge: 21-årige Thorkild Kristiansen skulle projektansættes.

Thorkild er fra Bornholm og har i flere år været aktiv i Ungdommens Røde Kors, for hvilken han har rejst i Mellemøsten og i Uganda, hvor han har arbejdet med vigtige ting som seksualundervisning og UNGE og sport og UNGE.

– Det har været kendetegnende, at det har handlet om unge, og det har været frivilligt arbejde. Faktisk er det her mit første lønnede arbejde. Så kombinationen af arbejdet som frivillig og med unge har givet mig en forståelse for, hvordan man motiveres som frivillig, og hvor meget unge kan, hvis man giver dem ansvaret, siger Thorkild Kristiansen.

Sjovere.nu bliver sjovere nu!

Thorkild Kristiansen vil besøge ungdomsrådene, men vil særligt være tilgængelig her – bag sit skrivebord.

Thorkild Kristiansen bliver den evigt hjælpende hånd i processen med at etablere arrangementer op til kommunalvalget. Han betegner sig selv som energisk og drevet af at sætte projekter i søen. Derfor bliver hans plads bag skrivebordet fuld af stimulationer, for det bliver netop hans job – at få projekter til at flyde.

– Jeg kommer selvfølgelig med masser af ideer, men det skal helst komme fra de unge, og så skal jeg sørge for at støtte og lave alt det praktiske rugbrødsarbejde, så de unge kan forblive motiverede omkring de arrangementer, de laver op til valget.

Sjovere.nu-kampagnen skal blandt andet gøre de unge mere synlige, så de bliver en del af den offentlige debat. Det alene bliver det mindste problem, fortæller Thorkild Kristiansen.

– Synlighed er ikke noget problem, for når jeg kigger mig omkring, ser jeg så mange seje ungdomsrødder, der har masser af potentiale og som er gode til at råbe højt. Det essentielle med sjovere.nu-kampagnen er at gøre kommunalvalget sjovere nu. Og der bliver opgaven at vise, at kommunalvalgspolitik overhovedet ikke er kedeligt. Tænk sig, at man komme ind og påvirke og forandre de omgivelser, du lever i.

Første punkt: hjemmeside
Thorkild Kristiansen er allerede i gang med at gøre hjemmesiden sjovere.nu klar til et hektisk efterår, samtidig er der kontakt til den nedsatte kampagnegruppe, der i fuld gang med at udvikle den kampagnepakke, der skal klæde ungdomsrådene på til at imødegå kommunalpolitikerne og “trykke dem lidt på maven”, som Thorkild Kristiansen formulerer det.

Men Thorkild Kristiansen får mere end bare kommunalvalget at se til. Økonomimedarbejder Luna Naja Rosendal skal læse et semester i Viet Nam, så hun har taget orlov og de økonomiske aspekter tager Thorkild Kristiansen sig i mellemtiden af – det må da også være god øvelse for en mand, der i øvrigt læser økonomi på Københavns Universitet.