I 2013 vinder de unge valget

Den første kampagneweekend er afholdt. Repræsentanter fra flere ungdomsråd var samlet i NAU’s lokaler for at diskutere, hvordan unge bedst får sat sig på dagsordenen, når der er valg til efteråret. Det kom der et væld af forslag – og første skridt mod en samlet kampagnepakke ud af

Ungdomsrådskonsulent Torben Vinther taler lystigt til (fra venstre) Jeppe Würtz Petersen, Norddjurs Ungdomsråd, Karoline Vind, Frederikssund Kommune og Mikkel Vinther, Ungdomsrådet i Thy

Boldene fyger gennem luften. Men kan de gribes?
I anledning af årets kommunalvalg, er der under NAU nedsat en kampagnegruppe af nogle af ungdomsrådenes fremmeste folk, som skal udvikle nogle færdige kampagnepakker, der kan hjælpe ungdomsråd i hele landet til at skabe opmærksomhed om sig selv og sørge for at gennemføre den vigtigste politik i verden: UNGEPOLITIK!

Som vi kunne fortælle i går, har NAU fået en større bevilling fra DUF til at skabe opmærksomhed omkring kommunalvalget 2013. Læs: Et sjovere kommunalvalg!

Ja-hatten
Det var fra weekendens start tydeligt, at Ja-hatten var presset godt ned over hårtoppene på de seks deltagere, der var DSB’et ind fra hele landet (Viborg, Frederikssund, Thy, Norddjurs og Faxe). Da denne skribent ankom til stedet, var der således gang i en fri associationshistorie, der vandrede omkring nikotingule giraffer og den hashglade Snoop Dogg. Sammes mor er i øvrigt en afrikansk kolibri, og så har Snoop Dogg en halv baguette i mundvigen, der bliver til en trold og og og..

Der blev talt om stort og småt. Der blev især talt demokrati og opmærksomhed.
Der blev talt om stort og småt. Der blev især talt demokrati og opmærksomhed. Centralt i billedet Niels Wulff Vissing Nielsen, næstformand i NAU.

Den eneste hashglade i selskabet var dog Snoop Dogg. Kampagnegruppens sorte snak skyldtes stream of consciousness – her blev talt frit og tænkt ud af boksen – eller måske snarere ind i boksen. For planen med weekenden er at lave et færdigt produkt til ungerådene i Danmark, så man kan åbne op for en færdig kampagnepakke, der kan inspirere, når nu kommunalvalgkampen snart skydes i gang.

Unge er på twitter
Til efteråret opstår en enestående chance for at få ungepolitik på agendaen: kommunalvalget den 19. november. Chancen for at sætte unge på dagsordenen må ikke forpasses. Så de overordnede diskussionsemner i weekenden var: hvordan får vi unge til at stemme? Hvordan får vi politikere i tale? Hvordan skaber vi opmærksomhed om ungepolitik og os selv?

I bund og grund handler det om at udnytte unges evne til at tænke nyt og bruge nye, sociale medier. Det forklarer ungdomsrådskonsulent i NAU Torben Vinter, der står bag kampagnegruppen og weekendarrangementet:

Ideer her, ideer der, ideer allevegne

– Unge er på mange måder foran politikerne, når det gælder kommunikation. Nye medieplatforme som twitter, facebook, instagram og virale kampagner som youtube er i blodet på de unge. Samtidig er unge gode til at tænke nyt og få ideer. Alt det prøver vi at samle til en færdig kampagnepakke, der kan stille os samlet og stærkt op til kommunalvalget i efteråret.

Pubcrawl med politikere 
Det lille mødelokale i KPH på Vesterbro flyder med post-it notes med ideer til, hvordan man får ungepolitik frem i lyset: Hvad med at skrive kærestebreve til politikere, hvor de svarer ja/nej/måske? eller speeddate politikere? Eller lave fælleskontorer for unge i kommunen? Eller lave falske nyheder, lige som rokokoposten.dk og heltnormalt.dk.

– Hvis vi kan samle nok til det, er en effektiv måde at simpelthen gå fra dør til dør, lige som Obama gjorde, foreslår Mikkel Lindberg, Viborg Ungdomsråd. Og taler om, man også kunne starte en sms-kæde på valgdagen, hvor der kunne stå “Nu har jeg stemt. Har du?”

Der foreslås også pubcrawl med politikere. Eller hvad med et demokratiløb i kommunen?

– Man kunne lave poster omkring i byen. Og svarer man rigtigt og kommer først i mål med sine svar, vinder man. For eksempel noget om, hvornår og hvordan, man kan stemme. På den måde blander man sjov med viden, siger Karoline Vind fra Frederikssund Kommune.

Mikkel Vinther fra Ungdomsrådet i Thy (URT):

– Når vi skal være virale, er det vigtigt, vi tager udgangspunkt i Facebook. Det er der, unge hænger ud. Og hvis det skal have gennemslagskraft, skal det helst være sjovt og være vendt på hovedet. For eksempel kunne vi få folk til at reflektere over ungdomspolitikken i deres kommune ved at lave falske nyheder, hvor vi sørger for at der nogle gode overskrifter, som overrasker. Resten læser de unge alligevel ikke.

Søndag lå kampagnepakken færdig. Er der spørgsmål til kampagnen, kan Torben Vinther kontaktes på torben@nau.dk. Husk at melde jer til Årsmødet, hvor kampagnepakken vil blive præsenteret.