Brug dig selv!

Natascha var mega sej, da hun stillede sig op og holdt sin tale om, hvor skidt mobning er.
Natascha var mega sej, da hun stillede sig op og holdt sin tale om, hvor skidt mobning er.

Sådan lød opfordringen flere gange i løbet af weekendens årsmøde i Netværket af Ungdomsråd

– Det er aldrig modtagerens skyld!, indledte Janus Beyer sin workshop.

Han har arbejdet på Christiansborg, hvor han skrev taler til flere politikere og ministre, og derfor var det oplagt, at han gav et fif eller to til morgendagens talere – ungdomsrødderne – på årsmødet den 8.-10. maj.

– Fanger man ikke folks interesse, når man holder en tale, er det en dårlig tale. Man er nødt til at gøre noget, så modtageren tænker, ’hov, det bliver spændende det her’, lød det fra Janus Beyer.

Det blev hurtigt fulgt op af en række eksempler fra salen, blandt andet fortalte en deltager, at han engang udbrød navnet på en kønsdel, da han holdt tale, fordi han var ved at miste lytternes opmærksomhed. Lige præcis det træk var dog ikke en del af de fem gode råd, som Janus Beyer præsenterede efterfølgende.

Janus Beyer om at holde den gode tale.
Janus Beyer om at holde den gode tale.

Hans pointer var, at det er vigtigt at variere sit toneleje og kropssprog og så især at investere noget af sig selv, når man holder tale. Gør talen personlig, og få budskabet frem igennem den personlige fortælling.

– Hav mod til at tage din egen person med på talerstolen, og tal så ikke om noget, men for noget. En klassisk måde at starte på kan være at spørge, ’kender I det, når sådan og sådan? Det gør jeg…’, og så fortæller du din historie.

Deltagerne skrev afslutningsvis deres egen to-tre minutters tale og holdt den for hinanden i små grupper. Talerne spændte bredt fra ungdomsråd, mobning, inddragelse af den upopulære dreng i klassen, og til hvordan medierne skrev og talte om terrorister og islamister efter terrorangrebet i København.

Temaerne for årsmødet var Storytelling, Debat og Marketing og derfor var der udover workshoppen med Janus Beyer også to øvrige workshops, der gav de 45 fremmødte ungdomsrødder værktøjer til at blive set og hørt i deres kommuner.

Den ene om Storytelling, hvor Anas Kababo fra Mellemfolkelig Samvirke bød ind med gode ideer til at bruge den personlige historie, når man som ungdomsråd gerne vil påvirke kommunalpolitikerne. Den anden om Guerilla Marketing, hvor Kathrine Skovsgaard fra Events by Skovsgaard tog teten og viste, hvordan man kan lave sjove, anderledes og opsigtsvækkende events for få penge.

NAU havde i år søgt om midler fra EU, der igennem Den Europæiske Ungdomsuge 2015 ønskede at støtte initiativer, der satte fokus på unges deltagelse i arbejdslivet og samfundet generelt. Organisationen blev tildelt en økonomisk støtte, der gjorde, at det var muligt at invitere de forskellige oplægsholdere til årsmødet.

Workshoppen af Kathrine Skovsgaard startede med at alle krammede til højre og venstre.
Workshoppen af Kathrine Skovsgaard startede med at alle krammede til højre og venstre.